Uw digitale marketingstrategie heeft het potentieel om meetbare resultaten op te leveren, maar er is voortdurende aandacht en verfijning nodig om te slagen. Zelfs bedrijven met de beste bedoelingen kunnen snel het slachtoffer worden van een overgecompliceerde strategie die moeilijk te onderhouden is. Met een duizelingwekkende reeks platforms, tools en tactieken die marketeers tot hun beschikking hebben, is het gemakkelijk om in de war te raken over welke de meeste impact hebben op uw bedrijfsdoelstellingen. Hoe meer tijd u besteedt aan het ontwikkelen van uw marketingstrategie, hoe sneller u resultaten zult zien. Door vooraf een duidelijk plan op te stellen, verspilt u later minder tijd aan ondermaats presterende strategieën. Laat uw online marketinginspanningen niet onopgemerkt voorbijgaan! Om u te helpen het goede van het slechte te scheiden op het gebied van online marketingstrategieën hebben we een aantal nuttige tips samengesteld die u een solide basis voor succes zullen geven.
Know your target audience
Voordat u een effectieve digitale marketingstrategie kunt ontwikkelen, moet u eerst uw publiek begrijpen. Met welke problemen worden ze geconfronteerd? Wat voor taal gebruiken ze wanneer ze over deze problemen praten? Welke sociale kanalen frequenteren ze? Wat zijn hun koopgewoonten? Marketeers kunnen nooit te veel informatie hebben als het gaat om het begrijpen van de mensen die ze proberen te bereiken. Hoe meer u weet over uw publiek, hoe gemakkelijker het zal zijn om inhoud te creëren die weerklank vindt en conversies stimuleert.
Stel meetbare doelen.
Voordat u begint met uw strategie, moet u precies weten wat u probeert te bereiken. Wanneer u doelen stelt, is het belangrijk om ze SMART te houden: specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdig. Meetbare doelen stellen u in staat uw vorderingen bij te houden, waardoor u gemotiveerd blijft en op koers blijft. U moet in staat zijn om te bepalen wat er gemeten wordt (bijv. verkeer, abonnees, leads, enz.) en hoe u dit gaat meten.
Bepaal uw belangrijkste marketingdoelstellingen.
Elk marketingkanaal heeft het potentieel om leads en sales voor uw bedrijf te genereren. Sommige kanalen zijn echter effectiever dan andere, afhankelijk van de aard van uw bedrijf. Voordat u de kanalen kunt kiezen die het meeste succes voor u zullen opleveren, moet u bepalen welke het belangrijkst zijn. Dit zijn uw belangrijkste marketingdoelstellingen. Het is belangrijk om slechts een paar doelstellingen te kiezen, omdat een te grote spreiding zal leiden tot een gebrek aan focus, wat uw bedrijf zal schaden in plaats van het te helpen.
Beknibbel niet op onderzoek en analyse.
Een deel van uw onderzoek moet worden gewijd aan het bekijken van de analytics van uw bestaande digitale marketinginspanningen. Dit zal u helpen te begrijpen welke kanalen conversies genereren, hoeveel bezoekers ze naar uw site sturen en hoe lang ze daar blijven. Deze informatie geeft u inzicht in de effectiviteit van uw huidige digitale marketinginspanningen, en stelt u in staat weloverwogen beslissingen te nemen over wat te behouden en wat te schrappen.
Schrijf betaalde reclame niet af.
Betaald adverteren is een beproefde digitale marketingtactiek. Het is bewezen dat digitale advertenties tot 10 keer meer leads genereren dan organisch zoeken. De truc is om te weten welk kanaal te gebruiken en hoe het te gebruiken om uw voordeel. Je kunt niet zomaar weg te vuren met een advertentie en verwachten dat het om te zetten. Je moet je onderzoek te doen en te experimenteren met verschillende creatives en advertentie-exemplaren voor het vinden van de juiste formule voor uw bedrijf. Betaalde reclame kan een geweldige bron van leads zijn als je weet welke kanalen te richten. Het is belangrijk om te onthouden dat betaalde advertenties kan een aderlating voor uw budget zijn, dus je moet experimenteren met een verscheidenheid van kanalen en advertentietypes om degenen die het beste werken voor uw bedrijf te vinden.
Identificeer de platforms die uw publiek gebruikt.
Niet elk marketingkanaal zal geschikt zijn voor elk bedrijf. Voordat u zich vastlegt op een specifiek kanaal, moet u onderzoek doen naar de verschillende platforms die beschikbaar zijn voor marketeers en degenen selecteren die het meest waarschijnlijk leads genereren voor uw bedrijf. Bijvoorbeeld, als uw doelgroep voornamelijk bestaat uit senioren, moet u uw inspanningen waarschijnlijk niet richten op Instagram en Snapchat. Deze platforms zijn het populairst bij een jongere demografie, dus uw content zal waarschijnlijk plat vallen. In plaats daarvan moet u uw inspanningen richten op meer volwassen platforms, zoals Facebook, dat een gemiddelde gebruikersleeftijd van 41 jaar heeft.
Kies 2-3 tactieken om op te focussen en geef ze prioriteit.
U kunt niet alles tegelijk doen, dus u moet de digitale marketingstrategieën kiezen die de grootste impact op uw bedrijf zullen hebben. Voordat u kunt beslissen aan welke tactieken u prioriteit geeft, moet u eerst beslissen over uw marketingkanalen. Zodra u de kanalen hebt geselecteerd waarop u zich zult richten, moet u beslissen welke tactieken de meeste waarde voor uw bedrijf zullen opleveren. Bijvoorbeeld, als Facebook en Instagram je top marketing kanalen zijn, zou je kunnen besluiten dat Facebook Ads een van je top tactieken is. Zodra je hebt besloten wat je 2-3 marketingkanalen en -tactieken zijn, moet je ze prioriteren zodat je ze elk de tijd en aandacht kunt geven die ze verdienen.
Samenvatting.
De manier waarop mensen informatie consumeren is veranderd, en marketeers staan voor de uitdaging om bij te blijven met de nieuwste digitale trends. Hoewel veel nieuwe marketingstrategieën spannend zijn, kunnen andere complex en moeilijk te implementeren zijn voor bedrijven van elke omvang. Laat digitale marketing u niet overweldigen. Als u deze 10 tips volgt, kunt u een duidelijke en beknopte strategie opstellen die u zal helpen nieuwe leads aan te trekken en uw nettoresultaat te verbeteren.